Suplementy na odchudzanie

Podstawą odchudzania jest zawsze odpowiednia dieta oraz aktywność ruchowa, ale istnieje też wiele suplementów, które są w stanie wzmocnić efekty walki ze zbędnymi kilogramami. Jednak nie bez powodu na etykiecie każdego z takich preparatów znajduje się informacja, że suplement nie może zastępować dobrze zbilansowanej diety – nie można oczekiwać, że suplement na odchudzanie zdziała cuda bez połączenia go z racjonalnym odżywianiem!

Podczas przyjmowania suplementów wspomagających odchudzanie równie ważny jest ruch. Niektóre substancje (zwłaszcza termogeniki wchodzące w skład spalaczy tłuszczy) uaktywniają się dopiero po podjęciu aktywności fizycznej.

Suplementy na odchudzanie najogólniej można podzielić na dwie grupy: spalacze tłuszczu oraz tabletki ze składnikami naturalnymi. Te pierwsze działają szybciej, lecz wymagają bardzo regularnych treningów, natomiast te drugie są bardziej bezpieczne dla zdrowia, a podczas ich zażywania wystarczy tylko umiarkowana aktywność fizyczna.

Działanie suplementów na odchudzanie opiera się na kilku mechanizmach. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć spalanie tkanki tłuszczowej, zapobieganie jej ponownemu magazynowaniu, zahamowanie apetytu, przyspieszanie metabolizmu, regulacja procesów trawiennych, termogeneza oraz ograniczenie wchłaniania niektórych substancji odżywczych, które w nadmiarze mogą powodować przybieranie na wadze (np. węglowodanów i tłuszczy).

Kofeina, kwas linolowy CLA, l-karnityna, guarana i zielona herbata to substancje, które mają na celu pobudzenie metabolizmu tłuszczu, a tym samym redukcję tkanki tłuszczowej. L-karnityna i kwas linolowy CLA to aktywatory metabolizmu tłuszczów, pozostałe wymienione substancje posiadają właściwość stymulowania procesów termogenezy, czyli podnoszenia ciepła niezbędnego do przemiany tłuszczu w energię.

Zmniejszenie uczucia głodu jest możliwe za pomocą chromu, wyciągu z kaktus a hoodia gordonii oraz błonnika. Chrom i hoodia wysyłają do mózgu sygnał o zaspokojeniu apetytu, natomiast błonnik w pewnym stopniu zapełnia żołądek, co sprawia, że możemy zjeść niewiele, a mimo to odczuwać sytość.

Inne składniki biologicznie czynne, często wchodzące w skład preparatów wspomagających odchudzanie, sprawiają, iż przyswajamy mniejszą ilość węglowodanów oraz wydłużają czas ich przyswajania (np. fasolamina czy ocet jabłkowy). Jeżeli węglowodany są szybko przyswajane, poziom glukozy w osoczu podlega gwałtownym wahaniom, a trzustka produkuje nadmiar insuliny, co przekłada się na wytwarzanie komórek tłuszczowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *