L-karnityna a sport

L-karnityna jest często stosowana przez osoby uprawiające aktywność fizyczną, ponieważ odnosi ona efektywność treningu i zmniejsza oznaki zmęczenia powysiłkowego, a ponadto jej odchudzające właściwości uaktywniają się dopiero pod wpływem l-karnityny.

Sportowcy coraz powszechniej wykorzystują l-karnitynę, gdyż za jej sprawą możliwe jest przeprowadzenie dłuższego treningu. Dzieje się tak, ponieważ l-karnityna wzmacnia siłę mięśni oraz zwiększa wytrzymałość organizmu i jego odporność na przemęczenie spowodowane wysiłkiem fizycznym. Powoduje to nie tylko zwiększenie czasu ćwiczeń, ale również podejmowanie większego wysiłku.

U sportowców, którzy trenują od dłuższego czasu, poziom naturalnej l-karnityny produkowanej przez ludzki organizm spada. W celu utrzymania tego poziomu w normie zaleca się korzystanie z suplementów diety z l-karnityną.

Zapotrzebowanie na l-karnitynę u osób ćwiczących różni się od tego, które jest właściwe dla osób prowadzących siedzący tryb życia. Jeżeli organizm nie jest pobudzany do wysiłku, potrzebuje zaledwie 15 – 30 mg l-karnityny na dobę. Natomiast na skutek długotrwałego treningu zapotrzebowanie to wzrasta nawet do 1 – 2 gramów l-karnityny na dobę. Dlatego sportowcy narażeni są na niedobory l-karnityny. Objawia się to skurczami mięśni, pojawiającymi się podczas treningu.

L-karnitynę należy zażywać na około pół godziny przed treningiem aerobowym. Podczas treningu pod wpływem l-karnityny energia pobierana jest z kwasów tłuszczowych. W efekcie daje to redukcję tkanki tłuszczowej i zapewnia więcej energii, niezbędnej do wykonywania ćwiczeń fizycznych.

Uwolnienie energii znajdującej się w kwasach tłuszczowych w bardzo dużym stopniu podnosi zdolność organizmu do wysiłku. Z tego powodu jest ona ważna nie tylko dla sportowców, ale również dla osób, których praca wymaga podejmowania ciężkiego wysiłku fizycznego. Po zażyciu l-karnityny ćwiczenia fizyczne są łatwiejsze do wykonania, ponieważ mięśnie działają sprawniej, a zmęczenie jest mniej odczuwalne.

Warto mieć na uwadze, że l-karnityna znajduje się w mięśniach, niemniej jednak nie wywołuje rozrostu tkanki mięśniowej, a zatem stosowanie jej w tym celu, np. w kulturystyce, nie ma większego sensu.

Osoby, które spożywają l-karnitynę przede wszystkim po to, aby zredukować masę ciała i pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej, koniecznie muszą łączyć suplementację właśnie ze spotem. Jest to bardzo istotne, ponieważ l-karnityna aktywuje metabolizm tłuszczów dopiero pod wpływem aktywności ruchowej. Oznacza to w praktyce, że bez ćwiczeń fizycznych efekty odchudzające po stosowaniu l-karnityny będą znikome.

Jedno przemyślenie nt. „L-karnityna a sport”

  1. Mam pytanie. Czy jeśli bede przyjmował l-karnitynę shots 25 ml raz w tygodniu przed treningiem to czy bedzie widoczny efekt. ? mam do tego diete i raz w tygodniu ćwiczę chciałbym przyspieszyć spalanie podczas tego treningu czy to ma sens. ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *